Breaking News
Loading...
Isnin, 25 November 2013

Info Post

Bayangkan

"10 kali ganda Hiroshima"; pengeboman kelengkapan nuklear Iran akan menyebabkan wilayah Negara Teluk hampir seluruhnya tidak sesuai untuk didiami.

 

Bencana Hiroshima tidak perlu dipersoalkan lagi merupakan bencana nuklear terburuk pernah dialami dunia setakat ini. Sebenarnya, ramai ahli sains percaya, ia merupakan bencana alam sekitar yang paling buruk didunia.

 

Pada setiap musim bunga dan panas, semasa keadaan tekanan rendah di Teluk Parsi, satu kuasa angin yang kuat dikenali sebagai "shamals dan sharqi" bertiup kebawah dari utara dan timur laut membawa hingga ke Saudi Arabia, membawa naik bersamanya butiran pasir yang semakin banyak apabila ia menuju kearah selatan dan barat daya merentasi padang pasir Arab. Kerap kali ribut pasir ini menjadi teramat besar, tinggi beratus-ratus meter dan berkilometer lebar dan panjangnya, boleh menutupi sepenuhnya matahari, pada ketika semuanya berakhir, menenggelamkan sesebuah bandar, hinggakan bandar besar seperti Riyadh boleh ditenggelami hingga lebih dari semeter.

 

Kelajuan angin boleh mencapai halaju 30 hingga mencecah 300 km/h, kebiasaan laluannya separuh bulatan, kemudian menukar haluan ke selatan teluk dan negara-negara teluk.

 

Kebiasaannya pada saban tahun semua negara-negara teluk – UAE, Qatar, Bahrain, Oman, Kuwait dan Saudi Arabia, menghadapi beratus kali serangan debu dan ribut pasir sebegitu. Selalunya angin yang mendorong ribut pasir ini bermula dari sebelah utara dan timur laut (Iran, Iraq, Kuwait, dan kadangkala Turki).

 

 

Peta dibawah menunjukkan kedudukan kelengkapan nuklear Iran dan lombong uranium. Sila lihat sekali lagi image satelit NASA dan perhatikan haluan utama angin Shamal.

 

 

Cuba

bayangkan beberapa reaktor nuklear yang besar (Pengeluaran reaktor nuklear Iran Bushehr, adalah 1000 MW berbanding Hiroshima Daiichi 784MW), bersama beberapa pusat pengkayaan uranium, dan sudah pasti kawasan simpanan ketenteraan dan pastinya lombong uranium, semuanya dibom hingga menjadi debu Dallas beberapa hari saja. Tambahan pula, tidak seperti reaktor Hiroshima Daiichi yang alami hanya sebahagian saja kepincangan dengan kebanyakan teras kuasa dan tempat simpanan sisa kuasa masih lagi dalam keadaan baik.

 

Jika semua bahan kuasa nuklear Iran meledak kedalam atmosfera, dan tidak lupa juga serangan oleh US-Israel keatas kelengkapan nuklear Iran pasti menggunakan bahan letupan mengandungi uranium, dan berkemungkinan akan menghasilkan beberapa letupan mini-nuklear.

 

Bahkan, berhubung bencana nuklear dan alam sekitar yang dialami oleh Hiroshima amat lekeh jika dibandingkan kemusnahan yang disebabkan oleh pengeboman keatas tapak nuklear Iran. Bahan-bahan nuklear yang menimpa untuk kejadian ini adalah amat dahsyat. Secara sederhananya, berpuluh-puluh ribu bahkan mungkin beratus ribu rakyat yang tidak berdosa akan mati dalam masa setahun selepas serangan tersebut. Manakala berjuta lagi akan mati dalam masa satu atau dua dekad dalam bentuk penyakit kanser akibat terdedah kepada radiasi nuklear.

 

Sebahagian besar juga bahan nuklear tersebut akan menimpa sama ada dalam masa serta merta atau dalam masa seminggu atau sebulan di kawasan padang pasir Arab, dimana angin, saban tahun, akan mengumpulkan bersamanya butiran pasir dan debu dalam bentuk ribut radiasi raksasa yang menggulung. Tidak akan ada seorangpun yang berada di negara teluk akan selamat dari kesan tersebut. Teluk Parsi kemudiaannya akan menjadi teramat radiasi dan toksik dan langsung tidak mempunyai hidupan dan akhirnya akan menjadi Laut Mati Baharu!

 

Sudah tentu sebahagian besar radiasi juga akan memasuki laluan aliran angin jet, yang akan mengedarkannya mengelilingi bumi, menggugurkan bahan nuklear itu dimana-mana saja. Tidak ada negara, tidak ada tempat berair, yang terlepas dari nya. Hanya sedikit saja jika disedut atau termakan sudah cukup untuk menyebabkan penyakit kanser yang membunuh.

 

Tindakan gila perikatan US-NATO-Israel untuk menyerang kelengkapan nuklear Iran, sebenarnya menhancurkan seluruh wilayah Negara Teluk, seterusnya seluruh planet ini akan tercemar dengan radiasi dan sudah tentu akan mencetuskan Perang Dunia III.

 

0 ulasan:

Catat Ulasan